AWBelt
Reporter
leven,laten leven
|
 |
|
|
|
« Antwoord #491 Gepost op: 17 April 2012, 10:52:57 » |
Marmitako(spaanse stoofschotel) met tonijn
4 pers: 1 kg tonijn,2 teentjes knoflook,2 uien,2 tomatenm2 rode paprika's,2 groene paprika's, 3 aardappelen, 1 rode peper,3 el olijfolie, 35 cl witte wijn, 1 takje tijm, zout en peper.
Verwijder de vel en de graten. Snijd de vis in regelmatige blokjes 2bij 2.
Pel de knoflook en de uien en snijd in schijfjes.
Was de tomaten en paprika's, verwijder de zaadjes en snijd in driehoekjes. Schil de aardappelen en snijd in blokjes.
Was de peper en hak deze fijn.
Fruit de knoflook en de ui in een pan met wat olie. Voeg de paprika's en de tomaten toe en bak, al roerende, 5 minuten.Doe er zout en peper bij.
Voeg de dobbelstenen tonijn en de aardappelen toe en ook de heel fijn gesneden peper. Breng op smaak met peper en zout.
Schenk langzaam de witte wijn erbij,die u eventueel met een beetje water aanlengt.
Doe een deksel op de pan en laat op een zacht vuur 25 tot 30 minuten zachtjes stoven.
Takje tijm is voor de versiering.
|
|
|
Leer van gisteren,droom over morgen,leef vandaag.
|
|
|
AWBelt
Reporter
leven,laten leven
|
 |
|
|
|
« Antwoord #490 Gepost op: 17 April 2012, 10:12:56 » |
Ja Willemijn zo maak ik ook wel eens van die snelle hapjes als je alleen eet. Een witte kool of spitkool ,courgette, winterpeen en paprika is altijd handig als je die in je koelkast heb liggen.
Ik neem wat blokjes kip roerbak die in een klein beetje olie en doe er een ui en wat knolook bij een beetje peper uit de molen. Als de kip gaar is doe ik er van alle bovenstaande groente wat van bij en roerbak tot de groente nog lekker knapperig is en doe er dan een flinke scheut Lemongrass Chili voor wok bij ,is een pittige woksaus(Conimex).
Heerlijk met wat pandanrijst.
|
|
|
|
|
|
willemijn
|
 |
|
|
|
« Antwoord #489 Gepost op: 16 April 2012, 23:06:55 » |
Weer geen recept om te delen of te bewaren... maar een tip, voor een makkelijk hapje in je uppie. Een beetje geinspireerd door Life4You en wat er nog in je koelkast ligt. Spaghetti alla Willemina. ~~~~~~~~~~~~~~~~~ Beetje ui en wat knoflook heel licht fruiten in olijfolie, een klein puntje fijngehakt gedroogd rood pepertje erbij als je het in huis hebt, maar het hoeft niet. Laat het niet bruin worden. Op het laatst wat verse of gedroogde peterselie mee laten fruiten. Dan ruik je al hoe lekker het is. Hussel het door de inmiddels gekookte spaghetti heen. Parmezaanse kaas er overheen. En klaar is Kees. Restje sla of nog beter rucola als bedje gebruiken. Ik heb vanavond lekker gegeten....... 
|
|
|
|
|
|
willemijn
|
 |
|
|
|
« Antwoord #488 Gepost op: 25 Maart 2012, 21:14:58 » |
Voor iedereen die gek is op vis!
Dit is geen recept, maar een tip... voor een boodschappenlijstje!
Gistermiddag kwam mijn dochter onverwachts even langs.. na het tuinbankhangen in de zon kregen we trek. Zullen we nog even naar AH.. of?
Het werd.. of?
Men neme. Voor vier personen. Uit de voorraad.
2 zakken bouillabaisse (= franse vissoep) 1 bakje fruits de mer 2 stokbroden (af te bakken in de oven) 1 potje rouille 1 bakje paturain Wat ook lekker erbij is.. geraspte kaas.
Zachtjes de bouillabaisse verwarmen met de inhoud van het bakje fruits de mer (niet laten koken) Intussen de stokbroodjes afbakken. Tafel gezellig dekken, rouille.. paturain, geraspte kaas en stokbrood, leuke servetjes en glazen voor de witte wijn op tafel.
En deppen maar.. stokbroodje met dit, stokbroodje met dat in de soep.
Heerlijk en zo gezellig. En alle ingredienten kan je altijd in huis hebben, lang houdbaar.
Gisteren met mijn dochter gegeten, en het restje vandaag... mmmm....
|
|
|
|
|
|
AWBelt
Reporter
leven,laten leven
|
 |
|
|
|
« Antwoord #487 Gepost op: 28 Februari 2012, 21:54:13 » |
Indonesische curry van rundvlees
voor 4 pers. voorbereiding: 20 min. Bereiding: 3 uur
Benodigheden: 5 tenen knoflook 1 ui 1 verse kleine rode peper 800 gr. rundvlees voor de grill 1 el geraspte gember 2 el komijnpoeder 2 el korianderpoeder 1/2 el kurkuma 2 el sojasaus 3 el Thaise vissaus 2 el plantaardige olie 2 blikjes kokosmelk 5 kruidnagels 1 kaneelstokje 2 steranijzen 250 gr. basmatirijst zout en peper
Pel de knoflook en haal de kiemen weg.Pel de ui en snijd alles in stukken. Haal het steeltje van de peper en ontpit. Snijd in stukjes. Snijd het vlees in blokjes niet te klein.
Meng de knoflook, de ui en de peper met de gember, het komijn,de koriander, de kurkuma, de sojasaus, de vissaus, de olie en 20 centiliter kokosmelk.
Doe de saus en de rest van de kokosmelk in een wok die u plaatst op halfhoog vuur. Voeg de stukken vlees, de kruidnagels, de kaneel en het steranijs toe. Roer goed. Breng aan de kook,zet het vuur laag en stoof heel zachtjes 3 uur door zonder een deksel op de pan. Het vlees wordt dan goed mals en de saus is bijna niet vloeibaar meer.
Kook de rijst volgens de verpakking.
Breng de curry op smaak met peper en zout en dien goed warm op met de rijst.
|
|
|
|
|
|
Anouk33
Geniet vandaag...niemand heeft je morgen beloofd!!
|
 |
|
|
|
« Antwoord #486 Gepost op: 21 Februari 2012, 19:17:26 » |
dank je wel ik zocht een receptje
|
|
|
|
|
|
deaqmaddoxx
Afstand nemen is soms beter dan dingen begrijpen
|
 |
|
|
|
« Antwoord #485 Gepost op: 21 Februari 2012, 19:08:17 » |
aub :)
|
|
|
|
|
|
Bobbie
Nowlive Chat Moderators
|
 |
|
|
|
« Antwoord #484 Gepost op: 7 Februari 2012, 14:06:52 » |
Hollandse kippensoep
Ingrediënten1.5 l kippenbouillon 600 g soepgroenten 150 g dunne vermicelli 300 g kipfilet, in reepjes 4 el kruiden, fijngesneden Bereidingswijze1. Breng 1.5 l kippenbouillon aan de kook en kook hierin 600 g soepgroenten beetgaar. 2. Voeg 150 g dunne vermicelli en 300 g reepjes kipfilet toe en kook nog 2-3 min. 3. Bestrooi met 4 el fijngesneden kruiden (peterselie, maggiplant, bladselderij). Lekker snel soepje 
|
|
|
________ Zon, Sneeuw, Storm of Regen ____ Mijn P.C. is een Zegen ________
|
|
|
Sofie
|
 |
|
|
|
« Antwoord #483 Gepost op: 25 Januari 2012, 08:59:47 » |
Wij doen er altijd in plaats van het ei kaas bij, ook heerlijk.
|
|
|
Be the change you wish to see in the world.....Mahatma Gandhi
|
|
|
alidah
VIP
|
 |
|
|
|
« Antwoord #482 Gepost op: 24 Januari 2012, 22:12:50 » |
nee hoor trui...... Gewoon SMURRIE 
|
|
|
Friendship is like a glass,handle it with care ones its broken, its hard to repair!!!
|
|
|
Trui
VIP
Lekkerrr hihihi
|
 |
|
|
|
« Antwoord #481 Gepost op: 24 Januari 2012, 21:37:07 » |
#smiley_chinrubaal heet dat geen tomaten omelet 
|
|
|
lang leven de lol hoppa
|
|
|
olly
|
 |
|
|
|
« Antwoord #480 Gepost op: 24 Januari 2012, 19:55:46 » |
mijn moeder maakte vroeger ook zo iets,Alidah wij noemden het peppernetje...vraag niet hoe we op die naam kwamen want dat weet ik niet......maar ik ga jou smurrie ook een smaken....
|
|
|
|
|
|
alidah
VIP
|
 |
|
|
|
« Antwoord #479 Gepost op: 24 Januari 2012, 19:36:00 » |
moet je doen ,,,, echt lekker en lsuper makkelijk...eetse loulou
|
|
|
Friendship is like a glass,handle it with care ones its broken, its hard to repair!!!
|
|
|
loulou
|
 |
|
|
|
« Antwoord #478 Gepost op: 24 Januari 2012, 19:34:16 » |
klinkt lekker alidah ik ga t zeker maken
|
|
|
|
|
|
alidah
VIP
|
 |
|
|
|
« Antwoord #477 Gepost op: 24 Januari 2012, 19:29:09 » |
Heerlijke Tomatensmurrie ( Deze naam gaven wij er vroeger thuis aan ) Ingrediënten 1 ui 6 tot 8 tomaten 4 à 5 eieren zout peper margarine Bereiding Smelt de boter in de pan. Snipper de ui en bak deze glazig. Snij de tomaten klein en voeg deze toe. Strooi er wat peper en zout over. Als de tomaten zacht zijn geworden, de eieren een voor een toevoegen onder voortdurend roeren. Als het vocht verdampt is, is het gerecht klaar. Heerlijk op wit ( geroosterd ) brood .Je kan er natuurlijk ook nog wat champignons door heen doen. Eetsmakelijk 
|
« Laatste verandering: 24 Januari 2012, 19:30:53 door alidah »
|
|
|
|
|
nadia
|
 |
|
|
|
« Antwoord #476 Gepost op: 24 Januari 2012, 17:41:23 » |
Franse uiensoep(gegratineerd)
400g uien 35g boter 15 g bloem 1 1/4 bouillon Peper 150 g kaas (Beter gruyere) 1/2 (stok)brood
De uien schoonmaken,in dunne plakken snijden en in de gebruinde boter goudgeel fruiten.De bloem toevoegen en erdoor roeren. onder goed roeren de hete bouillon toevoegen, de soep +- 7 min.laten koken en op smaak afmaken met peper. De helft van de kaas in repen snijden,de andere helft raspen. Onder in een soepterrine of onder in elke grote soepkop zeer dunne sneden,desgewenst licht geroosterd,(stok)brood leggen, hierop de repen kaas verdelen, deze bedekken met dunne sneden brood.Op het brood de geraspte kaas strooien. Vlak voor het opdoen de hete soep in de terrine of in de soepkoppen schenken.
Desgewenst de koppen onder een roodgloeiende grill plaatsen en de kaas laten gratineren. In dit geval het brood met de geraspte kaas op de soep leggen.
|
« Laatste verandering: 24 Januari 2012, 17:43:33 door nadia »
|
|
|
|
|
loulou
|
 |
|
|
|
« Antwoord #475 Gepost op: 24 Januari 2012, 14:44:00 » |
heerlijke en makkelijke tomatensoep
neem twee zakken tomatensoep, ik neem meestal een romige en een kruidige, die in een pan doe daarbij een courgette in plakjes en roma tomaatjes door de helft en gehaktballetjes beetje kruiden naar smaak en heerlijk soepie stokbroodje dr bij met aioli en smullen maar
|
|
|
|
|
|
AWBelt
Reporter
leven,laten leven
|
 |
|
|
|
« Antwoord #474 Gepost op: 22 Januari 2012, 17:33:23 » |
Spitskoolstampot met ketjap manis
Ingrediénten: 4 personen 1 kg kruimige aardappels 400 gr spitskool 150 ui 3 el vloeibare margarine 1 dl melk 30 gr fijne mosterd 50 gr ketjap manis 1 rookworst
Snijd de spitskool fijn. Pel en snipper de ui.Schil de aardappels, snijd ze in stukken en kook ze met een beetje zout in ca. 20 min. gaar. Fruit de ui in de margarine aan. Voeg de spitskool toe en stoof deze met de ui gaar.
Bereid de rookworst volgens de verpakking. Giet de aardappels af en stamp ze fijn met de melk, de spitskool, de ketjap de mosterd en peper en zout naar smaak.
Eet smakelijk.
|
|
|
|
|
|
Mirna
VIP
-
|
 |
|
|
|
« Antwoord #473 Gepost op: 21 Januari 2012, 23:24:47 » |
Heb het recept precies gemaakt zoals je het heb beschreven ,en ik moet je zeggen , het is heeeerlijk,een echte aanrader!  dan heb ik het natuurlijk over de erwtensoep!
|
« Laatste verandering: 21 Januari 2012, 23:27:06 door Mirna »
|
|
|
|
|
witch11
witchcraft 4 ever
|
 |
|
|
|
« Antwoord #472 Gepost op: 19 Januari 2012, 23:52:08 » |
Nooit aan gedacht want z,n kniekous is heerlijk fijn . goede tip vindt ik
|
|
|
|
|
|
Fleur
|
 |
|
|
|
« Antwoord #471 Gepost op: 18 Januari 2012, 14:10:53 » |
je kan ook een schoon panty knie kousje nemen even onder de kraan spoelen ,vlees even af spoelen dan der in, knooppie der in ,en je vind geen botje in de soep later kan je het vlees er zo uit halen Hoorde ik van iemand lijk me wel een heel goed idee ,panty kniekous gewone lichte kleur alleen ik lust geen erwtensoep
|
|
|
|
|
|
Mirna
VIP
-
|
 |
|
|
|
« Antwoord #470 Gepost op: 18 Januari 2012, 12:29:55 » |
denk dat ik dat vandaag maar eens gaat maken  ,tis er in ieder geval weer voor ! thks
|
|
|
|
|
|
olly
|
 |
|
|
|
« Antwoord #469 Gepost op: 18 Januari 2012, 12:01:23 » |
volgens mij is het erwtensoep...Petra
nog een tip van mij..als je eerst bouillon trekt van de hamschijf en het spek..en dan dan door een zeef giet ben je alle botjes kwijt....
|
« Laatste verandering: 18 Januari 2012, 12:04:16 door olly »
|
|
|
|
|
PetraS
|
 |
|
|
|
« Antwoord #468 Gepost op: 18 Januari 2012, 10:07:02 » |
goedemorgen sorry dat ik er iets over zeg maar wat is het soep iets voor bij het brood warme maaltijd en hoe heet het 
|
|
|
|
|
|
loulou
|
 |
|
|
|
« Antwoord #467 Gepost op: 18 Januari 2012, 09:01:52 » |
Spoel de spliterwten in een zeef onder stromend water. Ze hoeven niet te weken. Breng ruim water aan de kook, doe de erwten erin, met hamschijf en spek. Breng opnieuw aan de kook, schuim af. Blijft het kookvocht erg troebel, schep dan eventueel na enkele minuten vlees en erwten uit de pan, en zet opnieuw op met schoon water. De rookworst gaat nog niet in de pan. Terwijl de erwten en het vlees zachtjes koken bereid je de groenten voor: snijd de schil van de knolselderie, schil de aardappelen, en snijd knolselderie en aardappelen in blokjes.Schil of schrap de winterwortel schoon, halveer hem in de lengte en snijd de halve wortels in plakjes (je krijgt dus halve cirkels). Snijd de preien in de lengte kruiselings in zodat je kwasten krijgt. Spoel die schoon onder de kraan, laat uitlekken, en snijd in stukken van ongeveer een halve centimeter. Schil de uien en snipper ze grof. Doe de schoongemaakte groenten in de pan, en verhit op laag vuur totdat de erwten gaar zijn (anderhalf tot drie uur, de spliterwten moeten stukkoken). Haal het vlees uit de pan, verwijder botten of botjes en eventueel kraakbeen, en snijd het fijn. Haal het zwoerd van het spek als dat eraan zit, snijd het spek in blokjes. Doe het vlees terug in de pan. Was de bladselderie, knip de blaadjes grof met een schaar.Op het laatst wordt de rookworst in de erwtensoep verwarmd (een kwartiertje), en gaat de bladselderie erdoor. Proef, maak op smaak af met peper en zout. De erwtensoep is nu nog niet dik. Zet het vuur uit, en laat de soep staan tot de volgende dag. Op dit punt kun je de soep -eenmaal afgekoeld- in porties invriezen. Als je in porties gaat invriezen kun je de rookworst bij het opwarmen in de soep doen, of je moet erop letten dat de stukken worst eerlijk over de porties zijn verdeeld!
|
|
|
|
|
|
|