Bobbie
Nowlive Chat Moderators
|
 |
|
|
|
« Antwoord #484 Gepost op: Vandaag om 13:06:52 » |
Hollandse kippensoep
Ingrediënten1.5 l kippenbouillon 600 g soepgroenten 150 g dunne vermicelli 300 g kipfilet, in reepjes 4 el kruiden, fijngesneden Bereidingswijze1. Breng 1.5 l kippenbouillon aan de kook en kook hierin 600 g soepgroenten beetgaar. 2. Voeg 150 g dunne vermicelli en 300 g reepjes kipfilet toe en kook nog 2-3 min. 3. Bestrooi met 4 el fijngesneden kruiden (peterselie, maggiplant, bladselderij). Lekker snel soepje 
|
|
|
________ Zon, Sneeuw, Storm of Regen ____ Mijn P.C. is een Zegen ________
|
|
|
Sofie
|
 |
|
|
|
« Antwoord #483 Gepost op: 25 Januari 2012, 07:59:47 » |
Wij doen er altijd in plaats van het ei kaas bij, ook heerlijk.
|
|
|
Be the change you wish to see in the world.....Mahatma Gandhi
|
|
|
alidah
VIP
|
 |
|
|
|
« Antwoord #482 Gepost op: 24 Januari 2012, 21:12:50 » |
nee hoor trui...... Gewoon SMURRIE 
|
|
|
Friendship is like a glass,handle it with care ones its broken, its hard to repair!!!
|
|
|
Trui
Lekkerrr hihihi
|
 |
|
|
|
« Antwoord #481 Gepost op: 24 Januari 2012, 20:37:07 » |
#smiley_chinrubaal heet dat geen tomaten omelet 
|
|
|
lang leven de lol hoppa
|
|
|
olly
|
 |
|
|
|
« Antwoord #480 Gepost op: 24 Januari 2012, 18:55:46 » |
mijn moeder maakte vroeger ook zo iets,Alidah wij noemden het peppernetje...vraag niet hoe we op die naam kwamen want dat weet ik niet......maar ik ga jou smurrie ook een smaken....
|
|
|
|
|
|
alidah
VIP
|
 |
|
|
|
« Antwoord #479 Gepost op: 24 Januari 2012, 18:36:00 » |
moet je doen ,,,, echt lekker en lsuper makkelijk...eetse loulou
|
|
|
Friendship is like a glass,handle it with care ones its broken, its hard to repair!!!
|
|
|
loulou
|
 |
|
|
|
« Antwoord #478 Gepost op: 24 Januari 2012, 18:34:16 » |
klinkt lekker alidah ik ga t zeker maken
|
|
|
|
|
|
alidah
VIP
|
 |
|
|
|
« Antwoord #477 Gepost op: 24 Januari 2012, 18:29:09 » |
Heerlijke Tomatensmurrie ( Deze naam gaven wij er vroeger thuis aan ) Ingrediënten 1 ui 6 tot 8 tomaten 4 à 5 eieren zout peper margarine Bereiding Smelt de boter in de pan. Snipper de ui en bak deze glazig. Snij de tomaten klein en voeg deze toe. Strooi er wat peper en zout over. Als de tomaten zacht zijn geworden, de eieren een voor een toevoegen onder voortdurend roeren. Als het vocht verdampt is, is het gerecht klaar. Heerlijk op wit ( geroosterd ) brood .Je kan er natuurlijk ook nog wat champignons door heen doen. Eetsmakelijk 
|
« Laatste verandering: 24 Januari 2012, 18:30:53 door alidah »
|
|
|
|
|
nadia
|
 |
|
|
|
« Antwoord #476 Gepost op: 24 Januari 2012, 16:41:23 » |
Franse uiensoep(gegratineerd)
400g uien 35g boter 15 g bloem 1 1/4 bouillon Peper 150 g kaas (Beter gruyere) 1/2 (stok)brood
De uien schoonmaken,in dunne plakken snijden en in de gebruinde boter goudgeel fruiten.De bloem toevoegen en erdoor roeren. onder goed roeren de hete bouillon toevoegen, de soep +- 7 min.laten koken en op smaak afmaken met peper. De helft van de kaas in repen snijden,de andere helft raspen. Onder in een soepterrine of onder in elke grote soepkop zeer dunne sneden,desgewenst licht geroosterd,(stok)brood leggen, hierop de repen kaas verdelen, deze bedekken met dunne sneden brood.Op het brood de geraspte kaas strooien. Vlak voor het opdoen de hete soep in de terrine of in de soepkoppen schenken.
Desgewenst de koppen onder een roodgloeiende grill plaatsen en de kaas laten gratineren. In dit geval het brood met de geraspte kaas op de soep leggen.
|
« Laatste verandering: 24 Januari 2012, 16:43:33 door nadia »
|
|
|
|
|
loulou
|
 |
|
|
|
« Antwoord #475 Gepost op: 24 Januari 2012, 13:44:00 » |
heerlijke en makkelijke tomatensoep
neem twee zakken tomatensoep, ik neem meestal een romige en een kruidige, die in een pan doe daarbij een courgette in plakjes en roma tomaatjes door de helft en gehaktballetjes beetje kruiden naar smaak en heerlijk soepie stokbroodje dr bij met aioli en smullen maar
|
|
|
|
|
|
AWBelt
Reporter
leven,laten leven
|
 |
|
|
|
« Antwoord #474 Gepost op: 22 Januari 2012, 16:33:23 » |
Spitskoolstampot met ketjap manis
Ingrediénten: 4 personen 1 kg kruimige aardappels 400 gr spitskool 150 ui 3 el vloeibare margarine 1 dl melk 30 gr fijne mosterd 50 gr ketjap manis 1 rookworst
Snijd de spitskool fijn. Pel en snipper de ui.Schil de aardappels, snijd ze in stukken en kook ze met een beetje zout in ca. 20 min. gaar. Fruit de ui in de margarine aan. Voeg de spitskool toe en stoof deze met de ui gaar.
Bereid de rookworst volgens de verpakking. Giet de aardappels af en stamp ze fijn met de melk, de spitskool, de ketjap de mosterd en peper en zout naar smaak.
Eet smakelijk.
|
|
|
Leer van gisteren,droom over morgen,leef vandaag.
|
|
|
Mirna
VIP
-
|
 |
|
|
|
« Antwoord #473 Gepost op: 21 Januari 2012, 22:24:47 » |
Heb het recept precies gemaakt zoals je het heb beschreven ,en ik moet je zeggen , het is heeeerlijk,een echte aanrader!  dan heb ik het natuurlijk over de erwtensoep!
|
« Laatste verandering: 21 Januari 2012, 22:27:06 door Mirna »
|
|
|
|
|
witch11
witchcraft 4 ever
|
 |
|
|
|
« Antwoord #472 Gepost op: 19 Januari 2012, 22:52:08 » |
Nooit aan gedacht want z,n kniekous is heerlijk fijn . goede tip vindt ik
|
|
|
|
|
|
Fleur
|
 |
|
|
|
« Antwoord #471 Gepost op: 18 Januari 2012, 13:10:53 » |
je kan ook een schoon panty knie kousje nemen even onder de kraan spoelen ,vlees even af spoelen dan der in, knooppie der in ,en je vind geen botje in de soep later kan je het vlees er zo uit halen Hoorde ik van iemand lijk me wel een heel goed idee ,panty kniekous gewone lichte kleur alleen ik lust geen erwtensoep
|
|
|
|
|
|
Mirna
VIP
-
|
 |
|
|
|
« Antwoord #470 Gepost op: 18 Januari 2012, 11:29:55 » |
denk dat ik dat vandaag maar eens gaat maken  ,tis er in ieder geval weer voor ! thks
|
|
|
|
|
|
olly
|
 |
|
|
|
« Antwoord #469 Gepost op: 18 Januari 2012, 11:01:23 » |
volgens mij is het erwtensoep...Petra
nog een tip van mij..als je eerst bouillon trekt van de hamschijf en het spek..en dan dan door een zeef giet ben je alle botjes kwijt....
|
« Laatste verandering: 18 Januari 2012, 11:04:16 door olly »
|
|
|
|
|
PetraS
|
 |
|
|
|
« Antwoord #468 Gepost op: 18 Januari 2012, 09:07:02 » |
goedemorgen sorry dat ik er iets over zeg maar wat is het soep iets voor bij het brood warme maaltijd en hoe heet het 
|
|
|
|
|
|
loulou
|
 |
|
|
|
« Antwoord #467 Gepost op: 18 Januari 2012, 08:01:52 » |
Spoel de spliterwten in een zeef onder stromend water. Ze hoeven niet te weken. Breng ruim water aan de kook, doe de erwten erin, met hamschijf en spek. Breng opnieuw aan de kook, schuim af. Blijft het kookvocht erg troebel, schep dan eventueel na enkele minuten vlees en erwten uit de pan, en zet opnieuw op met schoon water. De rookworst gaat nog niet in de pan. Terwijl de erwten en het vlees zachtjes koken bereid je de groenten voor: snijd de schil van de knolselderie, schil de aardappelen, en snijd knolselderie en aardappelen in blokjes.Schil of schrap de winterwortel schoon, halveer hem in de lengte en snijd de halve wortels in plakjes (je krijgt dus halve cirkels). Snijd de preien in de lengte kruiselings in zodat je kwasten krijgt. Spoel die schoon onder de kraan, laat uitlekken, en snijd in stukken van ongeveer een halve centimeter. Schil de uien en snipper ze grof. Doe de schoongemaakte groenten in de pan, en verhit op laag vuur totdat de erwten gaar zijn (anderhalf tot drie uur, de spliterwten moeten stukkoken). Haal het vlees uit de pan, verwijder botten of botjes en eventueel kraakbeen, en snijd het fijn. Haal het zwoerd van het spek als dat eraan zit, snijd het spek in blokjes. Doe het vlees terug in de pan. Was de bladselderie, knip de blaadjes grof met een schaar.Op het laatst wordt de rookworst in de erwtensoep verwarmd (een kwartiertje), en gaat de bladselderie erdoor. Proef, maak op smaak af met peper en zout. De erwtensoep is nu nog niet dik. Zet het vuur uit, en laat de soep staan tot de volgende dag. Op dit punt kun je de soep -eenmaal afgekoeld- in porties invriezen. Als je in porties gaat invriezen kun je de rookworst bij het opwarmen in de soep doen, of je moet erop letten dat de stukken worst eerlijk over de porties zijn verdeeld!
|
|
|
|
|
|
witch11
witchcraft 4 ever
|
 |
|
|
|
« Antwoord #466 Gepost op: 18 Januari 2012, 01:53:15 » |
1,5 tot 2 kg bloemige aardappels, liefst even groot 750 g gesneden boerenkool (of 1250 g boerenkool van de stronk) 1 volle theelepel zout versgemalen zwarte peper naar smaak 1 klein teentje knoflook, gesnipperd een handje havermout of fijne havervlokken 2 worsten (van 250 g) van lam, rund of varken circa 200 g blokjes gerookt spek 75 tot 100 g boter in dobbelstenen
Schil de aardappels, pak een zeer grote pan en zet de aardappels op in een flinke laag lichtgezouten water. Het water moet bijna tot de bovenste aardappel komen. Strooi de boerenkool er bovenop. Bestrooi met peper, knoflook, een snufje zout en de havermout (geleerd van mijn grootmoeder: de havermout bindt). Zorg dat het geheel aan de kook komt én blijft en draai dan het vuur laag. Haal de worsten uit de verpakking en leg ze bovenop de kool. Sluit de pan. Kook alles 20 minuten of tot de piepers gaar zijn (prik erin met een lange vork). Leg na 10 minuten kooktijd de spekblokjes in een droge koekenpan. Laat ze op matig vuur langzaam uitsmelten, draai het vuur langzaam hoger en bak het spek bros. Haal de spekjes uit de pan en bewaar ze warm in een voorverwarmde oven van 100 graden. Giet het kookwater van de stamppot af (en bewaar het!). Haal de worsten uit de pan en houd ze warm in de oven. Roer de boter door de aardappels en stamp ze met de groente fijn. Giet er in etappes zoveel kookwater bij dat een smeuïg geheel ontstaat. Zorg dat aardappels en boerenkool goed verdeeld zijn. Serveer de stamppot met de worst, brosse spekjes en verschillende soorten zoetzuur.
jammer voor onze gasten van de islam maar er horen hier echt gewoon spekje,s bij . maar je kan ze ook weg laten ....de worst heb je ook in runder .
|
|
|
|
|
|
Bobbie
Nowlive Chat Moderators
|
 |
|
|
|
« Antwoord #465 Gepost op: 16 Januari 2012, 17:53:32 » |
Helaas, ook geen lekkere hapjes recepten....  Het is koud, het is "even" winters...  Dus tijd voor de wintergerechten en lekkere stamppotjes..... Ruimte genoeg in dit topic, dus kom maar met de recepten 
|
|
|
|
|
|
Bobbie
Nowlive Chat Moderators
|
 |
|
|
|
« Antwoord #464 Gepost op: 28 December 2011, 11:46:38 » |
Helaas, geen "koekjes" dit jaar.....  Maar alle ruimte voor de recepten van lekkere hapjes tijdens de jaarwisseling 
|
|
|
|
|
|
PetraS
|
 |
|
|
|
« Antwoord #463 Gepost op: 14 December 2011, 07:06:58 » |
ik wil eigelijk wel eens eeh keer kerskoekjes bakken wie heeft een lekker recept 
|
|
|
|
|
|
Bobbie
Nowlive Chat Moderators
|
 |
|
|
|
« Antwoord #462 Gepost op: 21 November 2011, 13:58:07 » |
Provençaalse kip met olijven
Ingrediënten: 80 ml kippenbouillon 1 el olijfolie 2 el tomatenpuree 0.5 el suiker 3 el zwarte olijven 8 drumsticks 1 ui, gehakt 1 rode paprika 1 blik Grand Italia tomatenblokjes uit blik verse zwarte peper, gemalen zout verse basilicum Bereidingstijd: 50 minuten Aantal porties: 4 Bereidingswijze:1. Verhit de olie en bak de kip in een pan met anti-aanbaklaag op een hoog vuur rondom bruin. 2. Laat de kip nog 3-4 min. bakken. 3. Doe de ui en paprika erbij en bak ze 2-3 min. mee tot ze zacht zijn. 4. Doe de bouillon, tomatenblokjes, puree, suiker en olijven erbij en breng alles aan de kook. 5. Doe een deksel op de pan en laat nog ca. 40 min. zachtjes pruttelen tot de kip gaar is. 6. Voeg eventueel een klein scheutje water toe als het te droog wordt. 7. De saus moet mooi dik zijn. Breng op smaak met zout en peper. Garneer met basilicum.
|
|
|
|
|
|
Bobbie
Nowlive Chat Moderators
|
 |
|
|
|
« Antwoord #461 Gepost op: 14 November 2011, 22:37:35 » |
Kabeljauw met peterselie en kappertjes
Ingrediënten: 4 stuk kabeljauwfilet 75 g boter 3 tl witte wijnazijn 2 el kleine kappertjes 1 kleine ui 2 takje peterselie zout en peper Bereidingstijd: 25 minuten Aantal porties: 4 Bereidingswijze: 1. Leg de stukken vis naast elkaar in een grote koekenpan. Leg de ui en peterselie ertussen en strooi er wat zout en peper over. 2. Schenk er zo veel water bij tot de vis net onder staat en pocheer de vis 5-7 min. (tegen de kook aan) tot de filets gaar zijn. 3. Neem ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze op een doek uitlekken. 4. Verhit de boter tot hazelnootbruin (laat hem niet verbranden), roer de kappertjes erdoor en 2-3 tl azijn. Schenk de boter over de vis. 5. Lekker met gekookte haricots verts en krieltjes 
|
|
|
|
|
|
nadia
|
 |
|
|
|
« Antwoord #460 Gepost op: 3 November 2011, 10:56:12 » |
@Lieve Vito. Bij Albert Hein je hebt de bakjes met peterselie of met koriande kost 1.09e,dat bedoel ik de half van het bakje,een kleine beetje dus, Deze recept is econoom ,appart en niet duur. 500gr vn rundergehakt kost 2.55e van varken is minder. 
|
|
|
|
|
|
|